Subaru Aalsmeer
  Onze vestigingen

Subaru Aalsmeer

Lakenblekerstraat 62 1431 GG AALSMEER (0297) 34 71 70 0297 34 36 36

WLTP test nieuwe auto's

Introductie van nieuwe emissie- en verbruikstest

WLTP, Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure

Voordat een auto in Nederland de openbare weg op mag, moet elk model een uitgebreide testcyclus doorlopen, dit noemen we een homologatietest. Tijdens deze test worden ook emissie- en  verbruiksmetingen uitgevoerd.  

NEDC-test vervangen door WLTP

Zowel auto’s en omstandigheden zijn de afgelopen jaren enorm veranderd en daarom is de bijna 40 jaar oude NEDC-test als onderdeel van de homologatietest vervangen door een nieuwe test. Deze nieuwe test heet WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) en is nauwkeuriger dan de oude NEDC-methode.

Onderstaande animatievideo van de RAI Vereniging geeft heldere uitleg over de nieuwe WLTP-testprocedure.

Verschillen tussen de NEDC en WLTP-test

Doordat de WLTP-test wordt gedaan volgens meer realistische testomstandigheden kan bijvoorbeeld de CO2 -meting hogere waardes laten zien dan bij de NEDC-meting.

Testcriteria  NEDC WLTP
Testcyclus Enkelvoudige testcyclus Dynamische cyclus die echte rijomstandigheden beter weergeeft
Cyclustijd 20 minuten 30 minuten
Cyclusafstand 11 kilometer 23,25 kilometer
Rijfases 2 fases, 66% stad en 34% buitenweg Meer dynamische fases, 52% stad en 48% buitenweg
Gem. snelheid 34 kilometer per uur 46,5 kilometer per uur
Maximumsnelheid 120 kilometer per uur 131 kilometer per uur
Optionele uitrusting Voor CO2-uitstoot en brandstofprestaties niet meegerekend Optionele uitrusting (kan verschillen per auto) meegerekend
Schakelmomenten Vastgelegde schakelmomenten Per auto verschillende schakelmomenten
Testtemperaturen Metingen bij 20-30˚C Metingen bij 23˚C, CO2-waarden gecorrigeerd naar 14˚C

De Europese Commissie vergelijkt de waardes van nieuwe auto’s, gemeten volgens de WLTP-methode, met de waardes uit de NEDC-meting. Dit is gedaan om te zien of voldaan wordt aan de gestelde Europese CO2-doelen. Deze afgeleide NEDC-waardes worden berekend met een correlatietool.

Overgangsperiode

De correlatietool kent beperkingen die kunnen leiden tot hogere NEDC-CO2-waardes. Op basis hiervan wordt de hoogte van de BPM bepaald. Om de fiscale gevolgen hiervan te beperken, is er een overgangsperiode voor NEDC-voertuigen. Deze auto’s kunnen door middel van een overgangsregeling geregistreerd worden tot 31 Augustus 2019 en zolang de voorraad strekt.

Meer informatie?

Vraag ons om meer informatie over de beschikbaarheid en eventuele BPM-verhoging die van toepassing kan zijn bij een nieuw te bestellen Subaru.

Wilt u meer weten over de nieuwe meetmethode? De website van de RAI  geeft uitgebreide informatie.